Saturday 6 August 2011

Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan!

Assalamualaikum,

As the title says, Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan!
 bulan puasa 2011 ni aku dah banyak kali pergi terawih eh ceeewaahh
bahaha.


Seriously, puasa ni aku tak miss lagi terawih, 
kalau miss pun aku kasi ganti solat sendiri, eh ceeewaahh
bahaha.


Dan setiap kalinya aku pergi ke "Tempat orang Islam beribadah"
aku akan secara tak sengajanya mendengar ceramah 
pasal Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan! eh ceeewaahh
bahaha,
Juga di dalam setiap ceramah ini aku pasti akan dengar pasal,
Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan!
dan secara ringkasnya aku dah boleh me(nghafal+mahami) apa yang diceramahkan oleh mereka.
eh ceeewaaahh
bahaha.
Antara perkara yang aku dapat Songlap ialah ;
  1. Ketika puasa janganlah berbelanja lebih ketika membeli makanan, jangan membazir.
  2. Ketika puasa jagalah mulut, mata, telinga, dan badan.
  3. Banyakkan membaca Al-Quran Karim
  4. Banyakkan berselawat.
  5. Inilah masa untuk pergi ke masjid, takkan nak tunggu orang usung pergi ke masjid.
  6. Aku juga dapat tau yang anak-anak yatim paling banyak makan taim ini.
  7. Orang yang puasanya sia-sia ada 6 golongan.
  8. Malam Lailatul Qadar.
    (lailatul = malam, so Malam Lailatul Qadar ialah Malam Malam Qadar?)
  9. Inilah masanya untuk menghidupkan malam-malam Ramadhan.
  10. Inilah masa  untuk MEMBUANG segala yang KERUH dan AMBIL segala yang JERNIH.
  11. Aku juga dapat tahu sahabat-sahabat Nabi Muhammad S.A.W.
    (balas selawat.) Akan melompat-lompat kegirangan menerima kedatangan

    Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan! dan akan berasa amat sedih apabila
    meninggalkan Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan!

    Bagaimana kita nak memupuk rasa gembira yang macam di nombor 10 di atas?
    adakah dengan cara;
    Starts: YAAYY!!! DAH NAK RAMADHAN!!! ADA BAZAAARRRR~~~
    Ends: ALAAAA PUASA DAH NAK HABIS!!! TAK DAPAT LA MAKAN LAGI AYAM GOLEK .

    Adakah ini cara yang betul?
    atau yang ini?
    Starts: PUASA?!?! YEAHH MAKSUDNYE BOLEH AKU BERLAGAK ALIM DENGAN PAK IMAM!, ANAK DIE PERGGHH, CUN GILAAA!!
    Ends: ALAAAHAIII PUASA DAH NAK HABIS?!?! PAK IMAM TERIMA KE TAK AKU NANTI? :(


    Walaupun cara di atas boleh juga diterimapakai, tapi jangan la extremist hingga menangis
    air mata darah disebabkan ayam golek dan juga anak dara pak imam.
    Mungkin agak sukar bagi kita untuk gembira bila datangnya
     Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan!
    Dan agak sukar untuk kita bersedih pabila berlalunya
    Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan!
    Good news is, there is a way.
    "Just do it."
    Just follow our instincts as human that is hopeless without God.
    Tundukkan diri, kita hanya manusia lemah.
    .Allahuakbar.

    Kalau kita memalingkan muka dari seruan untuk beribadah kepada Allah, Allah tidak akan memandang kita pabila waktu dihisab nanti.

    Takkan nak tunggu
    "6 strong men untuk usung kita ke masjid"-fahmi?


    Wallahualam,
    Assalamualaikum.


    *colorful*

4 comments:

Unknown said...

wow! greats acap eh ceeewaahh
bahaha,

aku bulan pose nih jarang buat yang num 3 tuh. SADD~

Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan kareem ^^

Zaiti Shaari said...

warna warni gila.. eh best entry ni. at least kau deliver menda ni dgn cara kau sendiri, tak buat kopi pes ceramah dr belog org lain pastu tampal kt belog sndiri. bagus bagus.

lagi satu, semuga kau penuh tarawikh tahun ni. tarawikh ni time bulan puasa je, rugi kalo tak pegi.

AsyraFirdaus said...

thanks korang sebab bagi support kat aku yang _________ sendiri isi. =.=

ADIE said...

kacak ? no wonder ramai awek usha blog kau. bahaha. skali lagi. bahaha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...