Saturday 6 August 2011

Berfikir

Recently, I have read a book about...

PUI! english pulak, salam pun takda.

Assalamualaikum,

Baru-baru ni, ana ada membaca buku pasai cara mempertingkan daya pemikiran, pada mulanya ana rasa ganjal nak baca buku ni, memandangkan buku itu full bahasa inggeris, tajuknya ialah "ways to improve your thinking skills" by, orang bukan Islam. Memandangkan aku bukanlah seorang yang kuat berfikir, maka aku baca buku ni, tu pun sekerat jalan. jap jap, ape yang lagi kecil dari sekerat? 2 kerat? 3 kerat? eh itu lagi besar, separuhkerat! ya, aku baca buku ni separuhkerat. At first buku ni seronok lama-lama ianya membosankan sebab isinya akan berulang dan berulang bagaikan kita rasa macam tengah kene brainwash dengan dishwasher, dishwasher tu ape? eh! aku berfikir lagi!! hebatt!! haha.

Apa yang aku belajar dengan buku cara berfikir ni?

1- Kita perlu berfikir dengan otak.
2- Otak adalah mekanisma berfikir.
3- Jagalah otak anda.
4- Dengarlah pendapat orang lain.
5- Jangan memangkah orang.
6- Fikirkan sesuatu itu dari pelbagai sudut termasuk positif dan negatif.
7- Only when you are sure about it, then baru kita kemukakan pendapat kita.
8- And it is always better kalau ada reference untuk back up.
9- Kalau pendapat kita salah janganlah rasa sedih, dan jangan pula kita melawan.
10- Sebab orang yang berfikir itu _________ .

Sebagai contoh, orang cakap starbucks haram tanpa bukti, kemudian tiba-tiba menjadi trend di facebook,
woah! Setabaks haram!! cepat cepat! sebarkan mesej ni forward! tweet! update! blog! ohmygoat!
betapa hebatnya media social ni. How such lowly EVENTS menjadi perbincangan, hinggakan yang tak pernah minum Setabaks tu juga terlibat sama.


Lastly, here is a quote from Eleanor Roosevelt juga orang bukan islam.
Great minds discuss ideas.
Average minds discuss events.
 Small minds discuss people.

Sekian, fikirkanlah apa yang aku post ni. well at least number 1 until 10 yang lain tu semua sengal.
kalau apa yang aku post ni salah, silakan pangkah, sebab yang baik datang daripada Allah, yang buruk dan tak baik datang daripada ana. Wallahualam.

Assalamualaikum.

7 comments:

Unknown said...

hoho macam sial lah weh sape yang sebar2 pasal secrec resipe starbuck tuh sume haram. tergendala sume selera aku. gulps!

10- Sebab orang yang berfikir itu _________ . *whut the answer men? hehek

ADIE said...

yea. ape num 10 ?

Zaiti Shaari said...

mula mula bace aku dah gelak. lawak do.. oh btw, aku rase aku pernah bace lah buku ni.

lemparan tempoyak wangi:::::DiYa yg berbicara::::: said...

aku sokong!
ya..apa num 10?
sebab orang yg berfikir itu...*aku tunggu..

AsyraFirdaus said...

ape ye nombor 10? haha tunggu la.
aku tak terfikir lagi jawapan die ape,
sebab tu aku ajak korang join skali
bahaha!

Unknown said...

hahah meme sengaaal! macam paranoid ker??

AsyraFirdaus said...

pffft fikir dulu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...